Intervju i Dagbladet

Ble overrasket da jeg åpnet dagbladet og så at artikkelen hadde fått to helsider med gigantisk bilde. Utrolig bra i forhold til synlighet og jeg synes intervjuet ble nyansert akkurat passe. Her er det:

Dato: 2. januar 2009
Tittel: – Fikk film inn med morsmelka
Ingress: 2008 ble et rekordår for norsk film. Dagbladet gir deg
oversikten over filmene som skal følge opp i 2009
Matias Armand Jordal (38) synes norsk film er for overflatisk.
Skuespillersønnens regidebut kalles allerede en av de beste
norske filmene i 2009.
Brødtekst: – Du kan vel si at jeg fikk film inn med morsemelka. Likevel
følte jeg aldri at jeg ble presset inn i bransjen, jeg har
alltid valgt det jeg selv ville. Fordelen jeg eventuelt har
fått av å ha skuespillerforeldre, er at jeg har fått et
innblikk i hvordan skuespillere jobber, sier Armand Jordal.
Filmen heter sammen «Sammen» og foreldrene hans henholdsvis
Frøydis og Helge. De to traff hverandre på teaterhøyskolen og
fikk sønnen Matias. Etter en rekke kortfilmer, flere av dem
prisbelønte, debuterer den nå 38 år gamle regissøren i slutten
av januar med sin første fullengder.
– Mye av den norske filmen som lages i dag er for overflatisk.
Jeg har ønsket å oppnå et mest mulig realistisk uttrykk. Det
viktige for meg, er at denne filmen oppleves som ektefølt og
sann.
Får skryt
Utvikling av manuset sammen med skuespillerne har vært
sentralt for å få fram realismen i «Sammen». Fridtjov Såheim
spiller faren som må lappe sammen forholdet til sønnen sin
etter en dødsulykke.
«Vi spår allerede nå at Sammen er en av 2009s beste norske
filmer», skriver Filmmagasinets Einar Aarvig i en tidlig
anmeldelse.
– Sorg er like mye en del av livet som lykke og glede. Selv om
norsk film opplever stor suksess for tida, blir jeg ikke
berørt av filmene. Jeg savner en norsk film som tar tak i meg.
Derfor har jeg ønsket å lage en film som tar det å være
menneske på alvor.
Regidebutanten mistenker dagens norske filmbransje for å være
redd for å bli oppfattet som selvhøytidelig.
– Jeg har ikke alle svarene på hvordan man skal lage film og
vi trenger et mangfold. Men nå som norsk film går så bra,
synes jeg vi må kunne koste på oss å gå dypere inn i hva det
vil si å være menneske og hva det vil si å være nordmann i
dag.
Lærte av «Hotel Cæsar»
Før «Sammen» har Armand Jordal ulike produksjoner bak seg.
Blant annet 35 episoder av «Hotel Cæsar».
– «Hotel Cæsar» lærte meg alt fra produksjonsteknikker til
disponering av tid. Og ikke minst lærte det meg hva jeg ikke
vil drive med.
Noe annet Armand Jordal ikke vil drive med, er tradisjonell
actionkomedie. Det var det han utviklet før han innså at det
var «Sammen» som var hans virkelige hjertebarn.
– Det er vanskeligere å være ærlig og mene noe enn bare
underholde. Jeg håper folk ser det som en kvalitet ved filmen.


Legg igjen en kommentar

