Reaksjoner etter premieren til «Sammen»

Etter første premieren helg har Sammen ikke gjort det så godt som produsent og distributør håpet, men langt bedre enn jeg selv tippet ☺. Vi har hele tiden visst at dette er en film som vil trenge tid på kinoene og med flere saler tilgengelig, etter at Ringen åpnet, så er det større mulighet for at det vil gi filmen et bra besøkstall over tid. Vårt mål er under 100.000 totalt.

To faktorer som jeg tror har gjort et utslag på besøket i helgen er at vi ikke kom med på Grosvold – de trakk seg i siste minutt. Og at Jon Selås images-11skrev det han skrev om publikum i sin anmeldelse. images-1 Per Haddals anmeldelse har nok også bidratt litt, selv om gamlingen har mister mye troverdighet de siste årene.

Det er morsomt å møte anmeldere for første gang. En blanding av glede og undring, men mest glede 🙂

terning633Bergen Avisen, terning634Hamar Dagblad terning636Hamar Arbeiderblad.
Vårt Land operere ikke med terningkast, men denne føyer seg inn i rekken: «Dette er det mest gripende jeg har sett på film så langt jeg kan huske.«
imagesFILMMAGASINETimages5SIDE2images2Bergens Tideneimages4God Morgen Norge images6Drammen Tidene images7 Gudbrandsdølen Dagningen images8Avis Nordlandimages9Trønder-Avisaimages10MANNimages13Østlandets Bladimages-214 Haugesunds Avis Modig og Dyktig

Det er ikke like lett å ta til seg de aller beste anmeldelsene heller. Når man som debutant blir sammenlignet med Brødrene Dardenne, (Nils Olav Sæverås i BA)– da skal det ikke mye til før det går til hode på en. Men det er klart at denne anmelderen tar i for mye, sammenligningen er litt for drøy, siden Dardenne brødrene har laget bra film lenge og bla. vunnet Gullpalem i Cannes flere ganger, – men selvfølgelig veldig smigrende siden de er noen av mine forbilder.
Av de mindre gode anmeldelsene er svært få av dem særlig begrunnende eller informative, mange er litt slurvete skrevet og jeg har store vanskeligheter med å ta dem til meg. Særlig vanskelig har jeg for å ta tidligere idoldommer Morten Ståle Nilsen seriøst. Han husket ikke en gang navnet til Odin Waage i sin filmanmeldelse på TV-Oslo.

n587390024_1779431_54561

Det føles virkelig bra dette nå etter at jeg nå er ferdig med en prosess som startet for 3 år siden. Jeg føler at jeg står for alle valg, de er godt begrunnet og ingenting er tilfeldig. Det er sikkert derfor jeg ikke tar meg så nær av de lunkne filmanmeldelsene tror jeg, det er ikke sånn at jeg ikke er åpen for å se svakheter og ting som kunne ha fungert bedre, det gjør jeg. Men dette er valg jeg har tatt helt bevisst. Først og fremst på grunn av all researchen jeg har gjort, – alt i filmen bygger på virkelighet, virkelige mennesker, virkelige situasjoner, historier og hva jeg er blitt fortalt og selv har opplevd. Om denne filmen hadde vært fri fantasi fra min side så tror jeg at jeg hadde slitt litt mer med mottagelsen.

Jeg forventet ikke at så mange skulle like filmen siden det aldri har vært meningen å lage en mainstream film. Jeg var mye mer forbredt på at reaksjonene skulle være mye mer delt, enten liker man den eller så hater man den. Men det har vært overveldende hvor mye positive tilbakemeldinger jeg har fått.
Jeg mottar mail og henvendelser fra folk som forteller at filmen har en effekt på dem og deres liv. Her er noen sitater fra mail jeg har fått:

«Tusen takk for en fantastisk filmopplevelse. Sammen den beste filmen jeg har sett på lenge, lenge. Jeg satt med klumpen i magen gjennom hele filmen, og for meg er det et tegn på at det BERØRER. Min mann, og det var fint å høre det fra en mann og far sitt ståsted, hadde en umiddelbar kommentar etter filmen; «fy fader, denne filmen gjør noe med en altså!» – KVINNE 32

» Snakket med kjæresten min igår faktisk om at det ikke har vært en eneste norsk film som har BEVEGET meg de siste par årene. NÅ er den filmen endelig kommet!Nivået på Såheims (og Odins) prestasjoner kan jeg ikke huske å ha sett i norsk film noensinne (Ane Dahl Torp i Gymnaslærer Pedersen når nesten opp, bare nesten)» – MANN 30

«takk for en fantastisk film! Den sitter godt i kroppen ennå. Jeg har gått rundt med Odin Waages ansikt på netthinna i hele dag.» – MANN 34

«Beste norske filmen noengang etter vår mening. Utrolig menneskelig og naturlig, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Meget sterk film!:) Får oss til å sette ting i perspektiv, tenke over de vi er glad i, og hvor utrolig fort livet kan endre seg til det negative. Ikke typisk de andre norske filmene. Fantastisk skuespill av alle i filmen! og ble utrolig overasket av Pål, fordi ikke ofte jeg liker så unge folk som skuespillere, men han gjorde en fantastisk jobb. Håper han får flere jobber i fremtiden, kanskje han blir en ny Aksel Hennie i fremtiden. Og starten av filmen er blandt det kuleste jeg har sett noengang, fram til introen etter kræsjen. Mest pga at alt tidligere i filmen var så utrolig troverdig, du fikk fram en følelse der pga skuespillet som ingen «hollywood effekt» kunne fått fram». – PAR 20

Kjøp billett hos FILMWEB

sammen2

Legg igjen en kommentar

