Barnevernstjenesten godkjenner «Sammen»

I dag har jeg snakket med flere av de jeg har vært i kontakt med under reseachen til filmen og alle er begeistret for filmen. Heldigvis går de fortsatt god for realismen. Jeg brukte flere av dem aktivt under skriveprosessen, de fikk lese og kommentere til det var ‘godkjent’ som realistisk. Men det er ingen garanti for at det ender opp som realistisk til slutt, ting kan forandre seg under opptak og i klippen.

Her er et utdrag fra mail fra en av de ansatte på barnevernsvakten som ble sendt til produsenten:

» Jeg snakket med Mathias i dag, og ga tilbakemelding på at det var sterkt å se sin egen rolle på film, hvor ”teknisk” barnevernet kan virke. Ikke fordi skuespillerne var det, men fordi vi lett kan falle inn i roller og ikke alltid er like gode på å være fleksible og finne gode løsninger. Jeg syntes de spilte troverdig, og likte blikkene de sendte hverandre, og realismen da de var på sykehuset, døra som slamret og ropene i gangen. Det samme gjaldt da Pål stakk fra bilen. Vil oppmuntre R. (sjef på Bvv) om å bruke filmen til intern diskusjon om dagens praksis/refleksjoner i fht filmens tema; hvordan barnevernet kan oppleves sett gjennom barnets øyne»

Det har vært viktig for meg å gjenskape virkeligheten til mennesker i denne situasjonen, og jeg har vært spessielt opptatt av å fremstille barnevernsvaktens og barnehjemmet så troverdig som mulig. Da er det ekstra gøy å få en sånn tilbakemelding. Det er noen av filmanmelderne, (husker ikke hvem), som har nevnt at barnevernsvakten i filmen ikke oppleves troverdig. Antagelig fordi de ikke aner hvordan barnevernet jobbet. Kanskje ikke så rart siden det ikke er blitt vist realistisk på film før.

26

Da jeg gjorde reseach fikk jeg et godt bilde på hvordan mange av disse foreldrene var, jeg snakket også med en av dem – en mor som ga fra seg sitt barn. Nå i dag fikk jeg ny bekreftelse på at måten Roger fremstår i filmen er vanlig. Barnevnernet møter ofte foreldre som Roger, mennesker som ikke har kapasitet til å ta sitt ansvar, og som oppleves som umodne.

25

Jeg håper filmen kan sette igang en debatt om hvordan helse-og omsorgsapparatet forholder seg til det å hjelpe barn i krise.

One thought on “Barnevernstjenesten godkjenner «Sammen»

Legg igjen en kommentar

