Hvordan «Sammen» ble til: 2. Deleted scenes (vits på vei hjem…)

I manuset var det opprinnelig en scene mellom chinarestauranten og tannpussescenen. Familien er på vei hjem og Roger forteller en vits. Scenen er inspirert av en lignende scene fra Truffaut’s «the 400 blow» hvor familien er ute en kveld og koser seg, (den eneste scenen i «The 400 blows» hvor familien gjør noe sammen).

Dette opptaket er fra prøvene på location:

I manuset begynner Roger å fortelle vitsen i restauranten og fortsetter i trappeoppgangen. En transportscene som i tillegg viser mer av Rogers personlighet og etablerer hvor de bor. I tillegg gir den variasjon mellom scenene. Jeg filmet hele vitsen i restauranten fordi jeg da sto friere i klippen, sånn at jeg kunne klippe til trappen når som helst i vitsen.

Her er vitsen slik vi filmet den i restauranten:

Flørtingen og vitsen ble for mye. Mor og far fremstår som om de mobber han litt, så det ble litt i meste laget etter konflikten med Pål som ikke vil lese. Så den ble klippet vekk i den ferdige versjonen. Om jeg hadde hatt vitsen i gangen på vei hjem, så kunne den ha fungert siden det er tidshopp og ny situsajon. Jeg angrer litt på at jeg ikke jobbet mer for å få det til, men det ble for komplisert å ta scenene senere pga. at kronologien da måtte brytes og fordi Evy allerede var i gang med innspillingen av Død Snø. Tross alt er det kun en transportscene.

Legg igjen en kommentar

