Hvordan «Sammen» ble til: 4. Odin Waage prøvefilmer

Totalt så vi på et sted mellom 3 – 400 gutter gjennom 3 store åpne audition på sensommeren 2007 i Oslo, Drammen og på Jar.
Odin Waage dukket opp på den siste.

Odins første prøvefilm (7.9.2007):

Jeg ble ikke spesielt imponert over Odin og jeg huser at jeg la han i bunken «ikke videre». Men, da jeg så igjennom tapene en gang til vurderte jeg annerledes, først og fremst var det rett og slett fordi jeg var litt irritert over at Celine hadde brukt så kort tid på han, jeg følte ikke at jeg fikk sett nok og tok han med videre, men uten store forventninger.

2. prøve besto av en familie improvisasjon sammen med Evy, som da hadde fått rollen som mor. Det var en enkel øvelse hvor Mor og Sønn sitter i sofaen og ser på tv og skravler om dagen sin, hva de har gjort osv. Det jeg så etter var først og fremst kjemien mellom Evy og guttene. Kjemien stemte veldig bra mellom Odin og Evy.

Neste prøve (se video under) var en konkret situasjon: Mor og Sønn skal reise på ferie sammen. Sønnen har gledet seg til dette lenge og endelig har dagen kommet. Mor bestiller taxi til flyplassen og sønnen går inn på rommet sitt for å hente baggen. Når han kommer tilbake har det skjedd noe med mor. Så vidt jeg husker, så var dette alt guttene fikk vite, resten av scenen styrer Evy og Celine med improvisasjon.

Odins andre prøvefilm (11.9.2007):

Jeg ble positivt overrasket over Odin på denne prøven og han gikk videre til 3. prøve hvor han skulle spille mot Fridtjov. Denne prøvefilmingen var litt mer omfattende med 4 situasjoner som alle hang sammen.

Den første improvisasjonen var lik den første med Evy. Far og sønn i familiesituasjon hvor jeg ser etter kjemien. Det var en tydelig forskjell denne gangen, Odin virket ikke like komfertabel med Fridtjov som han hadde gjort med Evy, men det var allikevel en god kontakt mellom dem. Improvisasjonen slutter med at Fridtjov ber Odin om å gå ut og handle mat til dem.

Del 2 starter (se video under) med at Sønnen kommer tilbake fra butikken med mat, og så finner han far liggende på gulvet. Jeg sa ikke så mye mer, bortsett fra at dette var en forholdsvis vanlig situasjon og at sønnen alltid hjalp faren sin, tok seg av han, hjalp han i seng, eller sofa, lagde mat..noe i den duren.

Odins 3 prøvefilm DEL2(18.9.07):

Det er som blir sagt i slutten fra faren er at sønnen ikke må fortelle om dette til noen. Sønnen må love å holde kjeft om at pappa drikker.

Del 3 er en ny situasjon: Rektor (Celine) har innkalt sønnen til en samtale om sønnens store fravær. Det Odin får beskjed om er at han skal beskytte faren sin, holde sitt ord.

Odins 3 prøve DEL3 (18.9.07):

Odin var den eneste av guttene som valgte å fortelle sannheten, et valg som jeg synes vitner om en modenhet som jeg ikke så hos noen av de andre.

Odins 3. prøve DEL4 (18.9.07)

Del 4 er en situasjon hvor sønnen kommer hjem fra skolen og faren konfronterer han med at han har brutt løftet sitt og ‘tysta’ om farens alkoholproblem. Jeg ville at Odin skulle stå opp mot faren sin, sette han på plass og fortelle sin far at han ikke vil finne seg i situasjonen lenger.

Odin og to andre kandidater gikk videre til 4 prøve. Til nå hadde alle prøvefilmer vært improvisasjonsøvelser. Denne gangen fikk de konkrete scener i manusform som de skulle pugge, mer eller mindre. De tre scenen var middag på Kinarestaurant med mor og far, frokostscenen før de skal reise til flyplassen og sminkebordscenen hvor sønnen minnes sin mor gjennom gjenstandene på sminkebordet.
Jeg så etter flere ting, bla. evnen til å spille en skrevet tekst og kjemien mellom dem som en familie, – og det ble kjemien jeg tilslutt la størst vekt på. Vi kjente alle sammen at det var Odin som passet best inn som sønn i denne familien. Alle de andre kvalitetene Pål karakteren måtte ha, hadde jeg allerede sett på de andre prøvene at Odin hadde.

Men, jeg var alikevell ikke hundre prosent sikker på at Odin var den rette, så jeg innkalte Odin og en av de andre kandidatene til en siste prøve mot Fridtjov alene. Igjen fikk de to kandidatene en scene fra manus, pizzabakerscenen. Odin var den beste av de to, men jeg husker at jeg ikke synes han var like god som han hadde vært før, så jeg sov på det til neste dag. Da jeg våknet var jeg fortsatt litt i tvil, så jeg sov en natt til på det og enda en natt…til jeg ikke kunne utsette valget mitt lenger.

Jeg ringer Odin for å gi han beskjeden:

Her er noe av det som er skrevet om Odins prestasjon i filmen:

i Odin Waage har Norge fått en av de beste barneskuespillerne denne anmelder noensinne har sett.” – filmmagasinet

Odin Waage spillefilmdebuterer i rollen som Pål. Og han gjør det så bra at jeg knapt kan huske å ha sett et barn i norsk spillefilm framstå så overbevisende. Her har vi å gjøre med en særdeles begavet gutt som ikke bare skjønner hva han holder på med, men som blotter en dypere forståelse av sin karakter.” – Gudbrandsdølen Dagningen

Waage er hjerteskjærende troverdig som barnet som kjemper sitt livs kamp, uten snev av overspill.” – Østlandet blad

Odin Waage som den tolv år gamle sønnen Pål er en særdeles vellykket casting. Ikke bare ligner han Såheim, han spiller den vanskelige rollen med en imponerende moden beherskelse.” – Bergen Tidene

Mest imponerende er likevel unggutten Odin Waage i rollen som Pål, som gjør et så sterkt inntrykk at sorgen kjennes fysisk. I tillegg til å ha et sympatisk og yndig vesen, leverer han replikker og formidler følelser på en svært overbevisende måte.” – Trønder Avisa

«Best av alt: Vår egen Odin Waage er et funn og blomstrer i rollen som sønnen Pål. Hamarsingen tilfører dramaet autentisitet og troverdighet så det holder, og presterer til en Amanda i sin debut. Sekser til Waage, sekser til «Sammen«! – Hamar Dagblad

One thought on “Hvordan «Sammen» ble til: 4. Odin Waage prøvefilmer

Legg igjen en kommentar

