Hvordan «Sammen» ble til: 5. skolesekvens (slettede scener)

Denne sekvensen handler om Påls møte med skolen etter ulykken. Den ble klippet bort, eller klippet om rettere sagt.

I manuset fungerte disse scenen bra, de viser Pål som har problemer med å takle sin egen sorg i møtet med sine medelever. Første scene i klasserommet var skrevet slik den endte opp i den ferdige filmen, men jeg ble usikker under opptak om den ville fungere godt nok, om det var nok å se klassen som reiser seg og gir Pål kondolanse brev og tegninger uten noe forklaring først. Jeg ba derfor Anna Dworak, som spiller læreren, om å tenke ut noe hun kunne si til klassen før ‘sermonien’. Anna kom opp med en veldig fin tale til klassen og jeg syntes hun reddet scenen. Men da vi satt i klippen oppdaget vi at det var unødvendig. «Less is more«.

Neste scene i denne sekvensen begynner nesten som den gjør i den ferdige filmen. Gym læreren, som spilles av innspillingslederen (Håkon Sørensen), tar Pål av banen og sender han hjem. Tanken med dette var at Gymlæreren ønsker å vise omsorg for Pål, men så får det motsatt effekt. Det viktigste for Pål i denne situasjonen er å føle tilhørighet og sammhold med sine klassekamerater, minst av alt ønsker han å få spesialbehandling, eller å bli tatt hensyn til fordi det er synd på han. Det bare påminner han om sorgen og gjør at han føler seg utestengt fra fellelskapet.
Pål reagerer med å pisse i alle elevenes skolesekker. En irrasjonell handling, som jeg liker utrolig godt, men jeg klarte ikke å regissere det presist nok. Det var få av testpublikummet som forstod hvorfor han gjorde det, også fordi det som nettopp har hendt, med tapet av moren, er så sterkt av vi ikke trengte å vise Pål som en kompleks karakter.

Fordi jeg tok vekk Påls pissing i sekkene ble jeg nødt til å fjerne to andre scener som viser konsekvensen. Den første handler om elevene som konfronterer Pål med pissingen.

Her er en tidlig groklipp:

Denne scenen kommer etter at Roger har lært Pål karate. I karaktescenen var det opprinnelig en annen replikk som refererer til pissingen, og som utløser Påls slag som treffer pappaen i magen. Replikken var noe sånt som «du må lære deg å forsvare deg, så slipper du å pisse på klæra til folk». Pål klarer ikke å svare for seg når de konfronterer han. Pål takler dette på en måte som minner om farens handlemønster, han slår seg ut av problemet isteden for å stå til ansvar.
Scenen måtte gå uansett, men den var ikke vanskelig å klippe vekk siden det var en av de scenen jeg syntes jeg ikke fikk til. Den er elendig regissert og sikker også dårlig skrevet.

Siste scene i denne bi-historien viser Pål som forsøker å få tilbake vennene sine, men han gjør det på en utrolig klønete måte. Istedenfor å be om unnskyldning prøver han å kjøpe seg fri med å dele ut fotballkort. Alle kameratene går vekk fra han, bortsett fra lille Willy som samler på fotballkort. Han blir glad for alle kortene og inviterer Pål i sitt bursdagsselskap. Pål svarer med å spørre «hvem andre er det som kommer». Willy kommer ikke på et eneste navn og Pål kommenterer at Willy ikke har noen venner. Willy svarer «har du da?».
Denne scenen fant jeg ikke, så den er ikke lagt ut. Men jeg legger den ut når, eller hvis jeg finner den.

Legg igjen en kommentar

