Hvordan SAMMEN ble til: 7.bilscenene og krasjet

Jeg ønsket at krasjet skulle oppleves som et sjokk på publikum og jeg visste at jeg måtte løse det på noen timer på grunn av budsjett og innspillingsplanen, så det måtte gjøres enkelt. Jeg studerte krasjet i dogmefilmen «Elsker dig for evigt» av Susanne Bier. Siden dette var en dogmefilm kunne de ikke bruke spesialeffekter, men måtte klippe det frem.
Ulykken fungerer veldig godt i denne filmen, kanskje ikke så mye på grunn av hvordan selve påkjørselen er løst, men mest fordi det kommer så brått og uventet, og viktigst av alt fordi publikum er følelsesmessig engasjert i historien og karakterene.
Her er en link til traileren; «Elsker dig for evigt» hvor krasjet er med.

Fotografen og jeg dro på locationbefaring for å se hvordan det kunne se ut:

Løsningen ble å filme ulykken i et bilde som vi delte opp i to bilder. Det ene med Evy alene som blir trukket av en strikk og det andre av traileren. Vi gjorde en skisse på dv for å se om det fungerte, markert med en vipe mellom de to bildene:

Testen bekreftet at ideen ville funke. Utfordringen var å få til Evys bevegelse slik at det ser ut som om hun blir truffet av en trailer.

Her er den første grovklippen av krasjet:

Det ferdige klippet ble gjort av Chimneypot og for å få det perfekt måtte vi justere hastigheten på traileren. Problemet med å trekke i strikk er at strikken er festet i ryggen, rundt livet, og magen vil naturlig bevege seg først. Dette passet ikke med lastebilens front som er rett, så vi var nødt til å vri på Evy digitalt slik at hun det så ut som traileren treffer henne like hardt i overkroppen som magen.

Sånn så det ut i den ferdige filmen:

Hvordan vi filmet bilscenene.

Den vanligste måten å filme bilscener er å bruke en lowloader. En lowloader er en bil med et lavt lasteplan hvor bilen man skal filme i/på, er montert fast.
Den vanligste måten er å sette kamera på en plattform foran bilen og filme gjennom vinduet på de som kjører.
Problemet med det, synes jeg, er at kameraet ikke kommer nært nok, og at jeg som regissør må kommunisere med skuespilleren gjennom walkie talkie.
Lowloader1Lowloader2
Lowloader3lowloader4
Måten vi løste det på var å bruke to forskjellige biler. I filmen kjører familien i en liten Polo og vi fant en 8 seters familiebil av samme merke og tok ut førersetene sånn at det ble plass til fotograf, b-foto og meg. Skuespilleren satt i seteraden bak som da så ut som førersetet. Vi satt inn en nytt ratt som ble tapet fast til et kosteskaft så det så ut som om Evy kjørte.
Polofotografen i 8-seteren

Her et et klipp fra den ferdige filmen: Allsang i bilen på vei til flyplassen:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s